در حال بارگذاری ...
سه‌شنبه 2 تیر 1405

وبینار آموزشی «کانتکست در معماری (فرآیند طراحی)» در دانشکده ملی مهارت ولی عصر (عج) برگزار شد.

به همت واحد فرهنگی و با همکاری انجمن علمی معماری،وبینار آموزشی از مجموعه وبینارهای آموزشی (وبینار ششم) با عنوان «کانتکست در معماری (فرآیند طراحی)» ، در روز ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵ با تدریس دکتر آرزو ایزدیاری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده ، به همت واحد فرهنگی و با همکاری انجمن علمی معماری، وبینار آموزشی از مجموعه وبینارهای آموزشی (وبینار ششم)، با عنوان  «کانتکست در معماری (فرآیند طراحی)» ، در روز ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵ با تدریس دکتر آرزو ایزدیاری (استاد مشاور انجمن علمی معماری) و با هدف آشنایی دانشجویان با مفهوم کانتکست و نقش آن در شکل‌گیری فرآیند طراحی معماری برگزار شد. 
در این نشست، کانتکست نه صرفاً به‌عنوان شرایط فیزیکی و کالبدی سایت، بلکه به‌عنوان مجموعه‌ای از عوامل محیطی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقلیمی و حتی ادراکی مورد بررسی قرار گرفت. مباحث ارائه‌شده بر چگونگی خوانش، تحلیل و استخراج داده‌های کانتکست و تبدیل آن‌ها به ایده‌ها و تصمیمات طراحی متمرکز بود. 
در ادامه، رابطه میان کانتکست و فرآیند تولید فرم در معماری مورد بحث قرار گرفت و رویکردهای مختلف مواجهه با زمینه، از انطباق و تداوم تا تفسیر و بازآفرینی خلاقانه آن بررسی شد. همچنین نقش ابزارهای تحلیلی و روش‌های معاصر طراحی در شناخت لایه‌های پنهان سایت و تبدیل داده‌های زمینه‌ای به راهبردهای طراحی مورد توجه قرار گرفت. 
بخش دیگری از وبینار به این موضوع اختصاص داشت که کانتکست تنها نقطه آغاز طراحی نیست، بلکه عنصری پویا است که در تمامی مراحل فرآیند طراحی، از شکل‌گیری کانسپت تا توسعه فرم و سازماندهی فضا، حضور دارد. 
این وبینار فرصتی برای بازاندیشی در مفهوم زمینه و جایگاه آن در معماری معاصر فراهم کرد و زمینه‌ای برای گفت‌وگو پیرامون نسبت میان مکان، فرهنگ، داده و فرآیند طراحی به وجود آورد.